Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1192-formuvannya-chitatsko-kompetentnost-uchnv-pochatkovo-shkoli
Будь-яке використання матеріалів
можливе лише за наявності гіперпосилання.
Сучасна дитина легше впорується з комп’ютером, аніж із
буквами. Та все ж навички читання не втрачають актуальності, адже досі
більшість інформації в інтернеті або текстова, або супроводжувана текстом. Визначмо, що є
читацькою компетентністю учня початкової школи і як впливати на її розвиток.
Читання є
однією з передумов успішної адаптації молодшого школяра і в навчальному
закладі, і в суспільстві загалом.
У наш час багато говорять про кризу
читання. Сучасний молодший школяр читає менше, ніж типовий представник
попереднього покоління учнів. Одна з об’єктивних причин цього явища — стрімкий
розвиток мас-медійної культури. Комп’ютерні ігри, інтернет, телебачення
відволікають дітей від книг. І особливості нової мас-медійної культури
зумовлюють нову компетенцію — оволодіння засобами інформаційно-комунікаційних
технологій.
На відміну від
письмової компетенції, формування якої в школі вже у деяких країнах є
дискусійним питанням, актуальність читацької компетентності на близьке майбутнє
поки що під сумніви не підпадає.
Що таке читацька компетентність
Читацька
компетентність це не лише навичка власне читання, а уміння та навички, знання й
цінності, завдяки яким людина може шукати інформацію для вирішення пізнавальних
завдань. Читацька компетентність учнів
виявляється у:
ü сформованості
читацької навички;
ü розумінні
текстів різних тем і жанрів;
ü літературній
обізнаності відповідно віку;
ü вмінні давати
особистісну оцінку прочитаному.
Саме особистісна зорієнтованість та
компетентністний підхід є основою нового Держстандарту початкової освіти,
прийнятого у 2011 році. Протягом цього року проведуть загальнодержавне
моніторингове дослідження щодо читацьокої та математичної компетентностей у
початковій школі.
Складові читацької компетентності учнів початкових класів
Основним
предметом, під час вивчення якого очікуване формування читацької компетентності
молодшого школяра, є «Літературне читання».
Окрім уроків власне читання,
формування читацьких навичок відбувається також:
ü на всіх уроках, де потрібно працювати з підручником;
ü в позаурочній діяльності.
Структурно читацька компетентність
представлена так:
Складові читацької компетентності
|
Які компетенції передбачає
|
Мовленнєва
|
- висловлюватися
за допомогою вербальних
і невербальних засобів;
- обговорювати
прочитане, вести діалог;
- формулювати
запитання за змістом тексту
та відповідати на запитання;
- переказувати
твір виразно читати текст.
|
Літературознавча
|
- володіти
базовими знаннями з літератури;
- оперувати
літературознавчими поняттями.
|
Бібліотечно-бібліографічна
|
- шукати
інформацію в книгах, дитячих
журналах, газетах;
- працювати
зі словниками та іншою
довідковою літературою
|
Літературно-творча
|
творчі
літературні здібності
|
Емоційно-ціннісна
|
- набувати
емоційного та особистісного
розвитку;
- давати
оцінку прочитаному.
|
Показники сформованої читацької компетентності
Читання є
процесом на:
ü відтворення
звукової форми слова за її графічною моделлю;
ü виявлення,
активного перероблення та усвідомлення смислової інформації.
Пригадуєте, як у дитинстві брали
участь у шкільних масових контрольних зрізах з «техніки та швидкості читання»,
що були схожі на екзамени? У новій українській школі технічна сторона читання не є самоціллю. Основний пріоритет —
особистісний розвиток учня.
Звісно, першочерговим завданням
вчителя є засвоєння учнями навичок виразного й правильного читання. Але крім
цього нова школа ставить перед учителем початкових класів такі завдання:
ü навчити
розуміти та аналізувати тексти;
ü ознайомити з
літературою різних авторів, тем і жанрів;
ü формувати
цінності за допомогою художніх образів;
ü навчити
висловлюватися за прочитаним текстом;
ü розвивати
творчу діяльність у літературній сфері;
ü навчити
самостійно шукати потрібну інформацію з різних джерел;
ü розвивати
внутрішню потребу в читанні.
Отже, показниками читацької
компетентності є:
ü не техніка читання дитини, а її бажання читати у вільний час
ü не вміння складати літери у слова, а використовувати
будь-які тексти для особистісного розвитку.
Етапи формування читацької компетентності
Визначають такі
класичні етапи формування читацької компетентності:
Що притаманне
дитині
|
|
Підготовчий
|
- засвоює
абетку;
- навчається
сприймати зміст текстів на слух;
- розглядає
книги, знаходить зв’язки між змістом та ілюстраціями;
- знаходить
заголовки, автора та інші відомості про книгу;
- самостійно
складає букви в слова, працюючи з книгою.
|
Початковий
|
- випробуває
себе в самостійному читанні;
- свідомо
сприймає і відтворює невеликі тексти;
- закріплює
навички техніки та виразного читання.
|
Основний
Етап формування читача
|
- читає
доступні книги або друковану інформацію для поповнення знань;
- шукає і
користується доступною літературою різних жанрів для поповнення знань за
визначеною темою;
- систематично
самостійно читає в позаурочний час.
|
Заключний
|
- має
сформовані читацькі вподобання та інтереси;
- позитивно
сприймає книгу, бажає її розглянути та прочитати.
|
Розвиток читацької компетентності учнів початкової школи
За різними
дослідженнями, виокремлюють такі чинники, що впливають на формування читацьких
умінь учнів:
ü читацькі
вподобання та начитаність батьків (саме в родинах, де читають книжки,
формується інтерес до книги й у дітей);
ü педагогічний
вплив учителя, індивідуальний підхід до дитини на уроках;
ü мова, якою
провадять навчання (чи є вона рідною для дитини);
ü наповненість
шкільної та домашньої бібліотек;
ü можливість
купувати книги;
ü баланс книги та
інтернету в житті дитини.
Шукаємо шляхи формування читацької компетентності
Задля пошуку
шляхів формування читацької компетентності в класі вчитель може провести
внутрішній моніторинг.
Питаннями моніторингового
анкетування можуть бути:
ü вплив батьків на читання дітей;
ü час, який діти приділяють читанню вдома;
ü тематика книг, які читають учні.
Багато
інформації вчитель може отримати, проаналізувавши читацькі формуляри учнів
класу в шкільній бібліотеці.
Існують певні
вікові вподобання дітей молодшого шкільного віку при виборі книжок:
6-7 років
|
- через
прагнення до самостійності, обумовленого віковою кризою, діти виявляють
найбільший інтерес до тих книжок, які зможуть самостійно опанувати;
- зазвичай у
цьому віці до вподоби вірші й казки, з якими легше впоратися;
- шестирічки
боязкі перед товстими фоліантами, тому, як і дошкільники, надають перевагу
тонким «книжкам-маляткам».
|
8-9 років
|
- актуалізується
інтерес до книг про природу;
- саме у
світі тварин і рослин дитина відчуває себе більш дорослою та вільною.
|
до 10 років
|
- зростає
інтерес до людей;
- дітям цього
віку більш до вподоби книги про видатних особистостей, історичні події,
пригоди та мандрівки;
- часто в
цьому віці діти почитають цікавитися фантастикою.
|
Предметом вчительського моніторингу
можуть бути також:
ü рівень навчальних досягнень з предмету «Літературне читання»;
ü окрема змістова лінія чи критерій оцінювання навичок, який
вчитель вважає за потрібно проаналізувати.
Загальні
критерії оцінювання читацьких компетенцій
Що оцінюють
|
За якими
критеріями
|
Читання
вголос та сприйняття прочитаного
|
·
наскільки правильно читає:
– чи є
заміни, пропуски, літер, перестановки складів;
– чи
правильні наголоси.
у який спосіб
читає:
– складами
або словами;
– плавно чи з
зупинками;
– чи
дотримується інтонацій, пауз.
·
наскільки розуміє прочитане, вміє визначати жанр, тему
й головну думку твору.
·
який ступінь виразності читання.
·
яка швидкість читання (середній показник для випускника початкової школи — 90-95 слів/хв.)
|
Читання
мовчки та сприйняття прочитаного
|
·
у який спосіб читає (чи здійснює артикуляційні рухи,
коли читає мовчки).
·
наскільки розуміє зміст прочитаного.
·
яка швидкість читання про себе (середній показник випускника початкової школи — 130-150 слів/хв.)
|
Читання
виразно та читання напам’ять
|
·
наскільки правильно відтворює текст.
·
який ступінь виразності читання:
– чіткість
дикції;
– правильність
інтонації;
– чи
використовує невербальні засоби виразності.
|
Читацький
досвід
|
·
наскільки сформоване коло дитячого читання;
·
як засвоєно базові літературознавчі поняття;
·
як працює з текстами різних жанрів;
·
як переказує текст, виконує завдання за змістом тексту;
·
як оцінює події та вчинки персонажів;
·
наскільки самостійно шукає інформацію з різних джерел.
|
Матеріал, який
учитель здобуде внаслідок анкетування, аналізу робіт учнів або їх оцінок, може
стати підставою для складання чи коригування програми формування читацької
компетентності дітей у класі.
Зауважте!
Для розвитку читацьких компетенцій
сензитивним є саме молодший шкільний вік.
Якщо інтерес до читання не
сформовано в початковій школі, це негативно вплине на подальше навчання та
розвиток.
Якщо до 13-14-ти років у дитини не
сформована читацька компетентність, вікно в світ книги закривається. У сфері її
інтересів будуть інші світи, можливо, не завжди соціально прийнятні.
Якщо учень каже: «Я люблю читати», «Я хочу читати», «Я хочу цю книгу», «Я не можу
зупинитися, коли читаю», «Я хочу поділитися книгою або її змістом із друзями», —
можемо говорити про те, що педагогічна мета з формування читацької
компетентності досягнута.
За матеріалами Ганни Колесової, методиста Славутицького
міського методичного центру, Київська обл.
Немає коментарів:
Дописати коментар