Привіт! Вітаю Вас, шановні відвідувачі, на своєму блозі. Бажаю приємного перегляду. Нехай інформація, яку знайдете тут, буде для вас корисною!

Скарбничка досвіду



Анотація
Тема досвіду: «Формування математичної компетентності молодших школярів шляхом використання ігрових технологій»

Об’єкт досвіду: Семенюк Ірина Володимирівна, вчитель початкових класів вищої кваліфікаційної категорії, стаж роботи 27 роки. Закінчила Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2001 р.

Адреса досвіду: Червоненська філія Комунального закладу "Хащуватський ліцей" Гайворонської районної ради

Актуальність досвіду.
Актуальність досвіду полягає в тому, що завдяки ігровим технологіям  дитина швидше адаптується до нового виду діяльності – навчання. Гра як засіб формування математичної компетентності істотно підвищує інтерес учнів до предмета, дозволяє учням краще опанувати навчальний матеріал, запам’ятати правила, формули, визначення, а головне – застосовувати на практиці отримані знання, бачити їх в дії. Завдяки грі урізноманітнюється навчальна діяльність. 

Провідна педагогічна ідея досвіду.
 Дидактичні ігри активізують навчально-пізнавальну діяльність учнів, формують високий рівень навчальної мотивації,  дають змогу  раціонально використовувати час на уроці,  реалізувати зв’язки між вивченим і новим матеріалом, розумно чергувати напружену працю та відпочинок. Використання ігрових технологій на уроках викликає в учнів інтерес до навчального процесу, розвиває активність і самостійність, уміння спілкуватися із однолітками та учителем. Самостійно і свідомо сприймаючи явища дійсності, учні вчаться робити власні висновки. Це формує в них міцні, глибокі знання, елементи наукового світогляду. Ігрові технології забезпечують єдність розвитку, навчання та виховання учнів.
Технологія досвіду:


Видатний український педагог В.Сухомлинський у книзі « Серце віддаю дітям» писав: «Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень і понять». Гра виконує безліч функцій: розвиває пізнавальні здібності, кмітливість, уяву, активізує інтерес та увагу дітей. Якщо не реалізувати у дітей пізнавальну активність, то потім вона зовсім може зникнути.
Граючи, дитина спостерігає об’єкт та явища, порівнює їх, виявляє зв’язок між ними, міркує; розвиває вміння узагальнювати, аналізувати, абстрагувати; розвиває увагу, пам’ять, мислення, виробляє звичку зосереджуватися, працювати творчо, самостійно, натхненно.
Так, ігрове навчання не тільки допомагає створенню необхідної атмосфери для занять, а й знімає внутрішню скутість, сприяє соціалізації дітей, виховує в них почуття толерантності, розвиває навички спілкування та регуляції спільної діяльності. У грі дитина може виявити себе, самовиразитись і самоствердитись.
Пропоную систему дидактичних ігор на уроках математики. У процесі роботи виявилося, що велику кількість дидактичних ігор, доцільно застосовувати до відповідного програмного матеріалу. Тому дана система включає такі підсистеми дидактичних ігор:
1. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням властивостей та відношень
предметів;
2.Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел першого десятка та числа 0;
3. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням практичних дій в межах 10;
4. Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел другого десятка.
Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням властивостей та відношень предметів.

Перший урок математики у першому класі розпочинається із вивчення теми «Ознайомлення учнів з підручником. Предмет. Фігура. Лічба предметів». Тому, щоб уточнити знання і уміння учнів називати числа від 1 до 10, лічити предмети вчителеві варто запропонувати учням дидактичну гру під час роботи з лічильним матеріалом.
Гра називається «Скільки?»
Матеріали гри: картки з цифрами, картки із зображенням різної кількості предметів, іграшки, набірне полотно.
Зміст гри.Варіант 1 учитель виставляє на набірному полотні картки із зображенням, наприклад, зірочок і, показуючи кожну з них указкою, пропонує лічити хором. Потім указкою показує зірочки, починаючи з останньої, а учні хором лічать від останньої до першої. Учитель повинен звернути увагу дітей на те, що в обох випадках дістали одне й те саме число. Далі, виймаючи картки із зірочками по одній ( навмисно не по порядку), він пропонує дітям знову лічити хором. З’ясовується, що і в цьому разі дістали те саме число. Потім учитель ставить на місце всі картки по одній, а діти вголос їх лічать. Після цього вчитель замінює, наприклад, дві картки із зірочками картками з кульками і пропонує дітям лічити, скільки всього карток на набірному полотні. Коли діти дістануть знову те саме число вчитель пропонує всі картки із зірочками замінити картками з кульками і знову полічити. Виявляється, що і цього разу кількість карток та сама.
Варіант 2. Учитель виставляє іграшки на столі або на карнизі дошки і пропонує учням, показуючи іграшки указкою, не лише лічити вголос, а й піднімати цифру, яку вони називають. Діти лічать у прямому і зворотному порядку, із заміною окремих іграшок.
Варіант 3. Учитель плескає в долоні кілька разів, а учні, полічивши кількість оплесків, мовчки піднімають картку з відповідною цифрою.
Варіант 4. Учитель плескає в долоні, учні також плескають і лічать оплески.
Варіант 5. Учитель показує таблицю із зображенням різних або однакових предметів і пропонує мовчки полічити й показати відповідну цифру.
Поряд із виробленням умінь лічби значну увагу слід приділяти в цей період з’ясуванню відношень: «більше», «менше», «стільки ж». Учні ознайомлюються з однозначною відповідністю, а потім вчаться визначати, яких предметів більше, а яких - менше. Важливо, щоб відношення « більше» -« менше» з самого початку виступало у взаємозв’язку, щоб діти відразу ж усвідомлювали, що коли в одній з порівнюваних сукупностей предметів більше, то це означає, що в другій їх менше. Поступово учні навчаються з’ясовувати, на скільки в одній з груп предметів більше (менше), ніж в другій, що треба зробити, щоб предметів в обох групах стало порівну. Тому під час вивчення теми «Порівняння груп предметів за кількістю « можна використати
Гру «Покажи «стільки ж», «більше», «менше»».
Матеріали гри: у вчителя і учнів набір карток з числами і різні предмети.
Зміст гри.Варіант1. Учитель показує учням карточку з числом 3 і каже: «Більше», учні показують 4, 5 і більше предметів, або карточку із зображенням більш як 3 предметів. Коли вчитель говорить: «Стільки ж» і показує картку з числом 5, усі діти піднімають у руці 5 предметів, коли вчитель показує число 5 і каже: «Менше», учні показують 2 – 3 предмети і т.д.
Варіант 2. Учитель показує картку з числом і говорить: «Більше», «Менше», «Стільки ж», а учні піднімають картки з більшим, меншим і таким самим числом.

Під час вивчення теми «Взаємне розміщення предметів у просторі (посеред, позаду, під, над,на, за). Лічба предметів» можна провести
Гру «Назви своїх сусідів».
Учитель запитує дітей, хто сидить поруч з ними за партою, хто позаду, спереду.
За допомогою цієї гри у дітей формуються відповідні уявлення. Гру потрібно пропонувати учням після вивчення нового матеріалу. Це дає змогу кращому засвоєнню даного матеріалу.

Гру «Складемо візерунок» можна використати на уроці під час вивчення теми «Взаємне розміщення предметів (зверху, знизу). Напрям (вгору, вниз).
За завданням учителя з геометричних фігур на парті в один ряд учні складають візерунок: 5 трикутників, під трикутниками – кружечки, над трикутниками – квадрати. Потім учні змінюють візерунок і розповідають, як вони розмістили геометричні фігури.
Дана гра вчить учнів розміщувати предмети у просторі, розрізняти предмети за розміщенням, ознайомлює з напрямками руху:вгору, вниз, розширюються уявлення про геометричні фігури, формується навичка лічби.

Для кращого уточнення таких просторових уявлень, як вище – нижче, довше – коротше можна використати
Гру «Вище – нижче, довше – коротше».
Зміст гри. Учитель пропонує всім учням швидко встати і, залежно від слів, сказаних учителем, показати нижче (вище), ніж він сам.
Варіант 1. Учитель показує нижче (вище) столу і говорить «вище» «нижче». Діти швидко піднімають руки значно вище (нижче), ніж показав вчитель.
Те саме стосується і слів «довше» - коротше». Вчитель показує учням певну відстань між долонями своїх рук і говорить «довше» («коротше»), а діти відповідно показують більшу (меншу) відстань, ніж у вчителя.
Варіант 2. Гра проводиться аналогічно до першого варіанта, але ускладнюється тим, що вчитель показує рукою висоту і каже «вище», а сам руку опускає нижче. Учень повинен зробити навпаки. Те саме стосується і «ширше – вужче». Ця гра, як правило, викликає пожвавлення, сміх, оскільки учні часто помиляються, і є дійовими засобами для знімання перевтоми.
Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел першого десятка та числа 0.
Вивчаючи нумерацію чисел першого десятка, школярі вчаться читати й записувати ці числа, порівнюючи їх, визначати місце кожного з чисел у числовому ряді, розв’язувати приклади на додавання (віднімання) одиниці тощо. А краще засвоїти даний матеріал допоможе
гра «Більше, менше, порівну».
Матеріал гри: у кожного учня на парті набір знаків більше, менше, рівно, дрібні предмети, іграшки, картки із зображенням різних речей, трикутники, кружечки з додатку до математики.
Зміст гри. Вчитель вивішує таблицю або відкриває дошку із заздалегідь підготовленими записами цифр.
Учням кожного варіанта треба на своїй парті розкласти предмети так, як показано в записах, і поставити потрібні знаки. Перевірити правильність виконаних дій можна запропонувати сусідам по парті, або це робить учитель, швидко пройшовши між партами.

Гра «Збільшити і зменшити на 1».
Матеріал гри: картки з числами.
Зміст гри. Учитель підносить угору картку з будь – яким числом, а учні піднімають у лівій руці картку з таким числом, яке вийде в результаті збільшення даного числа на 1, а в правій руці – картку з числом, яке утвориться при зменшенні даного числа на 1. Скажімо, учитель піднімає картку з числом 7. Учні повинні в лівій руці піднести картку з числом 6. У грі перемагає ряд учнів, які жодного разу не помилялися або помилялись найменше.
Щоб сформувати у дітей поняття про число і цифру 0, а також на основі практичних дій з предметами розкрити утворення нуля, та визначити його місце в н*атуральному ряді вчителеві допоможе дидактична
гра «Утвори числовий ряд».
Грають дві команди. У кожного учня картки з числами. За сигналом вчителя команди повинні утворити числовий ряд зліва направо (потім справа наліво). Виграє команда, яка швидко і правильно виконає завдання.
Дана гра проводиться на початку уроку, щоб підготувати дітей до вивчення матеріалу, повторити уже вивчений матеріал, тобто числовий ряд, розміщення чисел у ряді. Далі вчитель ознайомлює дітей із числом і цифрою 0. Порівнявши нуль з іншими числами натурального ряду, діти встановлюють, що нуль менше від чисел 1, 2, …,10, тому має стояти в числовому ряді перед числом 1.
Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням практичних дій в межах 10.
Після вивчення теми «Порядкова та кількісна лічба» діти починають вивчати тему «Складання прикладів на додавання. Знак «+» (додати). Читання та розв’язування прикладів на додавання».
Для кращого вправляння в засвоєнні результатів додавання вчитель може запропонувати дітям
Гру «Віднови числа».
Зміст гри. Вчитель каже: «На снігу білочка засипала приклади. Повіяв вітерець і частину прикладів засипав сніжком. Допоможіть білочці відновити числа в прикладах».
… + 2 = 4 …+1 =5
… + 2 =5 … + 1 =4
Дана гра пропонується дітям на уроці після вивчення нового матеріалу, щоб вони вправлялись у засвоєнні дії додавання.

Гру «Допоможи звірятам» вчитель може використати на уроці як для засвоєння дії додавання.
На дошці - малюнки звірят, під ними приклади.
- Білочка, зайчики їжачок на уроці математики у лісовій школі розв’язували приклади. Підкралася хитра лисичка і вкрала цифри.
Допоможіть звірятам відновити приклади.
Клас поділено на три команди.
Одна команда допомагає білочці, друга – зайчику, а третя – їжачкові. Перемагає команда, яка правильно виконала завдання.

5 + = *
4 + =* * = 5
* = 7 * = 6 4 + = *
6 + = * 3 + =* 2 + = *

Для засвоєння таблиць додавання і віднімання в межах 10 вчитель може запропонувати учням такі
ігри: «Мовчанка», «Естафета», «День і ніч».

Дані ігри пропонуються на етапі усних обчислень.
Гра «День і ніч».
Вчитель задає учням питання, а учні мають швидко відповідати на них.
- Число 7 зменшити на 5.
- Перший доданок 2, а другий доданок 6. Знайди суму.
- На скільки число 9 більше від числа 5?
- На скільки число 7 менше від числа 10?
Гра «Естафета»
Учні за чергою називають приклади таблиці додавання числа 4; таблиці віднімання числа 5. Виграє той ряд, в якому учні швидко і правильно назвуть відповідні приклади.
Гра «Мовчанка».
Вчитель мовчки показує указкою число зовні кола. Учні мовчки виконують відповідну дію над вказаним числом всередині кола і результат показують на числовому віялі. Виграє той ряд, в якому всі учні швидко і правильно показали на числових віялах результати.

Гра « На 2 більше і на 2 менше»
Матеріал гри: картки з числами.
Зміст гри. Учитель називає числа в межах від 2 до 10 і пропонує учням у правій руці піднімати число, більше на 2 від даного, а в лівій – менше на 2 від даного. Наприклад, учитель називає число 3, а учні показують числа 1 і 5 далі вчитель називає число 5, а учні показують числа 3 і 7 і т. д.
Цю саму гру можна проводити, пропонуючи збільшувати і зменшувати числа на 1, на 3, на 4 тощо.
Дидактичні ігри, пов’язані з вивченням нумерації чисел другого десятка.
Щоб сформувати навички лічби в межах 20, можна використати гру «Продовж лічбу».
Зміст гри. Вчитель пояснює учням зміст гри, продемонструвавши її для прикладу з одним з учнів. Вчитель починає лічбу (11, 12), учень продовжує (13, 14…). Далі називає будь – яке число (в межах вивченого матеріалу) і пропонує учням (то одному, то другому) продовжити лічбу. Перемагає той учень (ряд учнів), який не помилився або ж допустив найменше помилок. Можна пропонувати і в зворотному порядку. Важливо підняти учнів і дати їм можливість показати класу, вміють чи не вміють вони лічити.
Використовуючи дидактичні ігри вже з першого класу на уроках математики можна помітити, що у першокласників відбуваються відчутні зміни у його мисленні: розвивається уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки, доводити доцільність своїх дій.
Результативність досвіду.

Учні стають допитливішими, впевненішими в своїх висловлюваннях, діях. Дидактична гра викликає в учнів інтерес до навчального процесу, що допомагає формувати міцні глибокі знання.
Учні - активні учасники конкурсу з усного рахунку "Прангліміне" ( ІІ, ІІІ місця ), учасники інтерактивного конкурсу «Кенгуру», освітніх конкурсів "Олімпіс 2017 - весняна сесія"

Рекомендована  література за проблемою
1        1. Артемова Л. Вчись граючись. – Тернопіль, 1995.
                    2. Ватаманюк Г. Інтелектуальна гра як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності старших дошкільників та молодших школярів // Початкова школа. – 2008.- № 6. – С.40-43.
3      3. Ващенко Г. Роль ігрової діяльності у навчанні // Ващенко Г. Загальні      методи навчання. – К., 1997.
4. Виготський Л.С. Проблеми дитячої психології. – Сакт-Петербург: Союз, 1997. 
5.Дидактична гра (Форми навчання у школі): Книга для вчителя / За ред. Ю.І.Мальованого. – К., 1992.
6. Ельконін Д.Б. Психологія гри. – М., „Педагогіка”, 1978. – 304
     7. Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі ігрової діяльності // Рідна школа.. – 2000. - № 3. – С. 37-39.
      8. Інноваційні технології в початковій школі / Автори – упорядники: В.П.Телячук, О.В. Лесіна. 2-е вид. – Х.: Вид. група «Основа», 2008.
9      9. Калінченко І. Значення дидактичних ігор для розвитку пізнавального інтересу // Початкова освіта. – 1999. - № 17. – С.5.
1       10. Микитинська М.І., Мацько Н.Д. Математичні ігри в 1-3 класах. – К.: Рад.школа, 1980. – 128 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар